Larry Crabb
Despre autor
1. Vise năruite - nebănuita cale a lui Dumnezeu
spre bucurie
2. Presiunea a dispărut (Kerigma, Oradea 2006
Dr. Larry Crabb a absolvit secţia de psihologie
clinica a Universităţii Illinois in 1969, iar în 1970 şi-a
luat doctoratul în psihologie clinică la aceeaşi universitate.
A lucrat ca asistent la catedra de psihologie a Universităţii
Illinois (1970-1971), devenind directorul Centrului de consiliere psihologică
al Universităţii Florida Atlantic (1971-1973). A practicat
psihologia în sectorul privat la Clinica de psihologie din Boca Raton,
Florida (1973-1982). Din 1982 a predat la Seminarul Teologic Grace din
Winona Lake, fiind şeful catedrei de psihologie (1982-1989). Din
1989 predă la Universitatea Creştina Colorado, între 1989
si 1996 fiind directorul programului de masterat în consiliere biblică.
De asemenea, între 1998 şi 1999 a predat îin paralel şi la
Regent College, Vancouver. Continuă să ocupe postul de profesor
universitar rezident la Universitatea Creştina Colorado şi
este directorul Institutului pentru Consiliere Biblică, al cărui
fondator este — institut care îşi propune "să ajute creştinii
să îşi rezolve problemele cu care se confruntă în viaţă
într-un mod biblic, venind în ajutorul altora în contextul comunităţii
creştine.
Este autorul mai multor cărţi şi a numeroase articole,
precum şi un orator invitat frecvent la seminarii şi conferinţe.
Are doi fii şi două nepoate. Locuieşte împreună
cu soţia sa, Rachael, Morisson, Colorado, SUA.
Site-ul organizatiei lui (englezã) www.newwayministries.org
Blogul prin care puteti interactiona cu Larry
Crabb : http://newwaymin.wordpress.com/
Dintre cartile lui s-au tradus în limba
românã:
Schimbare lãuntricã
Întelegând oameni
Gãsindu-L pe Dumnezeu - prin si dincolo de problemele noastre
Vise nãruite - nebãnuita cale a lui Dumnezeu spre bucurie
Presiunea a disparut
"Daca, o data cu mine, ati constatat marele
neajuns al evanghelismului modern, care a mutat accentul de pe Dumnezeu
pe binecuvantari, veti saluta aceasta explorare a libertatii si bucuriei
oferite de har ca pe o terapie oportuna, ca pe un cuvant spus la vreme
de nevoie pentru noi toti. Fie ca ea sa fie atent citita si temeinic
digerata!"
—J. I. PACKER, teolog, autor al cartii Sa-L cunoastem pe Dumnezeu
"Biserica evanghelica, invadata de un legalism-moralism inabusitor
pentru spiritul uman, gaseste in Larry Crabb o voce plina de forta care
se ridica in apararea libertatii. Cu o perspectiva orientata dinspre
interior in afara, el ne prezinta o modalitate emotionanta de a trai
cu pasiune si eliberati de orice povara."
—BRENNAN MANNING, autor al cartii Ruthless Trust
Fragemnte din cartea „Presiunea
a dispărut”(de dr. Larry Crabb, Kerigma, Oradea 2006, trad.În româneşte
de Gela Bâlc)
Se poate comanda pe site-ul editurii KERIGMA: http://www.kerigma.ro/carti.php?listautor=Larry%20Crabb
În Isus Hristos avem mai mult decât am îndrăzni să ne imaginăm.
În 1654 Blaise Pascal L-a întâlnit pe Isus Hristos într-un mod nou.
El a consemnat extazul acelor clipe în câteva frânturi de frază,
printre care şi acestea:
”certitudine, bucurie negrăită, pace”
”bucurie, bucurie, bucurie, lacrimi de bucurie”
”dulce, deplină renunţare”
”predare totală lui Isus hristos, Acela care mă îndrumă”
Prietene căutător, îndrăzneşti să-ţi imaginezi
lucrul pe care te-ai temut atâta timp că s-ar putea să nu-l
afli? Vrei să porneşti alături de mine, pelerin temător,
să dăm la o parte cinismul care, cu atâta dibăcie, evită
riscul de a spera? Vrei să te laşi pătruns de dorinţa
după acel unic lucru pentru care ai da totul să-l
poţi câştiga – o întâlnire reală cu Isus Hristos acum,
înainte de cea din cer?
Probabil, asemeni mie, te-ai străduit din răsputeri să
pricepi rosturile vieţii, să faci totul aşa cum se cuvine.
Biblia numeşte această abordare calea cea veche a slovei scrise. Oricât
de bine am înveşmânta-o în limbaj creştin, calea cea veche
nu te formează din punct de vedere spiritual. Ea duce la sentimentul
de gol lăuntric, la zbatere şi la tensiune insuportabilă.
Începi, probabil, ca şi mine, să înţelegi mai clar toate
acestea.
Mai există însă o cale de a trăi. Biblia o numeşte
Calea cea Nouă a Duhului. Cei ce apucă în viaţă
pe acest drum constată că se îndreaptă lin spre Tatăl,
în cadenţă cu Duhul, care le deschide totodată ochi să
vadă frumuseţea lui Hristos. Această cale nouă ne
poartă printr-o viaţă în care lucrurile nu merg cum am
vrea noi, spre o certitudine tainică ce ne este ancoră în
furtunile de îndoială, spre clipe de extaz ce ne întreţin
vie o nădejde mai puternică atunci când visele frumoase mor,
spre experienţa terifiantă a morţii faţă de
sine, în urma cărei adevăratul nostru sine iese din mormânt
la lumina zilei.
Simţi ritmul Duhului invitându-te la Dansul Sfânt? Poate că
el dă aripi închipuirii noastre, aşa cum li se întâmplă
copiilor în noaptea de dinainte de Crăciun.
Există o cale nouă de a trăi. Este Calea Duhului. Să avem curajul
să visăm cel mai mare vis al nostru. Un vis care nu se va
nărui!
O parabola: O intrebare in miez de noapte
„Oare ce nu fac bine?” Întrebarea o frământa pe femeie de ani
buni. În noaptea aceea însă, aceasta se ridica din adâncul sufletului
ei asemeni unui strigăt, cerând în mod imperios un răspuns,
care însă continua să nu vină.
”Uită-te la viaţa mea!” Nimic nu e cum am sperat. De ce sunt
atât de nemulţumită de mine însămi? De ce e viaţa
atât de grea uneori? Trebuie că undeva am greşit foarte grav.”
Femeia nu credea că e pedepsită pentru vreo fărădelege
de o divinitate răzbunătoare, cu toate că uneori nu-şi
putea alunga acel gând din minte. Avea, totuşi, convingerea că
trebuia să existe o cale potrivită de a trăi pentru ca
viaţa ei să decurgă bine. Cu siguranţă exista
o asemenea cale, dar ea n-o găsea.
Fiind acasă, noaptea, nu se putea preface cu atâta uşurinţă
ca în zilele de lucru că e mulţumită, că Dumnezeu
o binecuvântase îndeajuns ca să-L numească bun. În singurătatea
care-i apăsa sufletul, amintirile năvăliră – amintiri
ale vremurilor când se simţise plină de viaţă, fericită,
când toate îi mergeau bine, dar şi ale vremurilor când lucrurile
păreau să-i meargă din rău în mai rău.
Amintirile acestea o asaltau mereu, mai ales după ce se lăsa
seara. Ele îi modelaseră perspectiva vieţii mai bune pe care
şi-o dorea, a binecuvântărilor pentru care era dispusă
să trudească şi pe care, de aceea, le aştepta să
apară. Femeia tânjea să simtă iar bucuria pe care-o cunoscuse
odinioară, să evite durerea pe care n-o putea uita. Ştia
ce-şi dorea... dar u găsea calea. Ceva nu mergea în viaţa
ei, pur şi simplu.
„Îţi mulţumesc, Doamne”, zise femeia într-o încercare de-a
se ruga în timp ce se îndrepta spre pat. „Ştiu că ai să
mă iei la cer când viaţa se va sfârşi. Îţi mulţumesc
pentru darul vieţii veşnice pe care, oricât m-aş fi străduit,
nu l-aş fi putut câştiga. Mai ştiu şi că ai
un plan cu mine, chiar acum înainte de a merge acasă. Am în continuare
încredere că-l vei duce la îndeplinire.”
Înainte să adoarmă, se mai auzi adăugând: „Dar ce anume
stă în calea acestui plan? Unde
greşesc?”
În liniştea nopţii ce învăluia dormitorul, femeia aştepta.
Cu siguranţă Dumnezeu avea să-i răspundă la
întrebare şi să-i arate ce are de făcut pentru a primi
binecuvântările unei vieţi mai bune, binecuvântări de
care era sigură că El dorea ca poporul Lui să se bucure
„Fac orice mi-ar cere... numai să ştiu ce”. A fost ultimul
ei gând înainte ca somnul s-o elibereze de nevoia presantă de a
găsi un răspuns.
Cât de mult a întârziat răspunsul n-a aflat niciodată. Femeia
stătea în pat în capul oaselor, complet trează, dar altfel
decât atunci când suna ceasul deşteptător. Se simţea
mai trează ca oricând. Dacă ar fi aruncat o privire la ceasul
de pe noptieră ar fi văzut clipind pe ecran patru zerouri.
Intrase într-o lume dincolo de timp.
Nu vocea o trezise, dar o auzi clar: „Am venit să-ţi arăt
Calea cea Nouă”.
Cine era? Cine vorbise? Nu vedea pe nimeni. Chiar dacă vocea aceea
ar fi avut un trup, ea nu vedea nimic. Era mult prea întuneric în cameră
”E un vis”, îşi zise ea. Se întinse la loc în pat şi nu mai
acordă atenţie gândului.
Vocea însă vorbi din nou, la fel de clar: „A sosit momentul. Am
venit să-ţi arăt Calea cea Nouă. E suficient de
întuneric ca să vezi”.
Ăsta nu e deloc vis,
se gândi femeia. „Mă bucur că ai venit”, zise cu voce tare.
„Simt o nevoie disperată să descopăr o cale nouă.
M-am rugat multă vreme să înţeleg cum să fac ca
viaţa mea să meargă mai bine. Nimic din ce-am încercat
până acum n-a dat rezultate. Trebuie să găsesc Calea
cea Nouă de care spui tu.”
”Ceea ce cauţi tu este o altă variantă a Căii Vechi.
Eu am venit să-ţi arăt Calea cea Nouă”.
Femeia era uluită, dar nu redusă la tăcere. „Sunt absolut
de acord că există multe căi care nu dau rezultate. Viaţa
mea e o dovadă grăitoare în acest sens. Am încercat tot ce-am
putut pentru a-mi schimba modul de a gândi şi pentru a-mi îmbunătăţi
viaţa. Te rog, dacă ai un strop de milă, arată-mi
unde anume greşesc şi ce mă împiedică să am
ceea ce-mi doresc cu atâta ardoare. Sunt dornică să aflu o
cale nouă. Vei avea în mine o elevă sârguincioasă.”
”Tu cauţi o metodă
prin care să faci ca viaţa să decurgă bine. Aceasta
e Calea veche”. Vocea era plină de răbdare, întocmai ca glasul
unui bunic care-i dă poveţe nepotului său în timp ce
se plimbă amândoi. „Orice metodă pe care o alegi devine stăpânul
tău. Ai slujit la mulţi stăpâni în viaţa ta, dar
ţelul tău a rămas acelaşi. Tu nu vrei altceva decât
Viaţa mai Bună pe care experienţa te-a învăţat
s-o doreşti. Ţelul acesta e un idol. Trebuie abandonat.”
”Ăă... înţeleg
ce vrei să spui”, răspunse femeia, deşi nu înţelegea
absolut nimic. „Da-da, cred că ai dreptate. Ai perfectă dreptate.
Perspectiva ta e revoluţionară. Trebuie să găsesc
o cale spirituală. Ţelul meu trebuie să fie Dumnezeu,
iar metoda mea, ascultarea. Şi rugăciunea. Da, trebuie să
fac ce e bine şi să las rezultatul în seama lui Dumnezeu.
Spui exact ce-am auzit de la o femeie în vârstă, plină de
înţelepciune, din biserica mea. A fost foarte interesant ce mi-a
spus.”
”Ţi-a spus adevărul, dar tu n-ai auzit-o. De aceea am venit
Eu.”
”Păi, cred că am auzit ce avea de spus.” Femeia era mai mult
indignată decât speriată. „Îţi mulţumesc însă
că ai venit să-mi aminteşti cuvintele ei. Ia să
vedem! Da, îmi aduc aminte. Mi-a spus că mă străduiesc
prea tare să înţeleg şi să trăiesc după
Principiul Sucesiunii. Ştii, treaba cu B care urmează după
A, aşa că, dacă vreau să ajung la B, trebuie să
descopăr punctul A care va produce. Bineînţeles că avea
dreptate. Vreau să ştiu ce am de făcut pentru ca viaţa
mea să se schimbe în bine şi să nu mai dau de belel pe
viitor. A mai spus că nu trebuie să mă străduiesc
atât de tare, ci să învăţ să mă rog. Din nou
a avut perfectă dreptate. Desigur, trebuie să merg mai departe
cu ascultarea, dar, de când am discutat cu ea, am început să mă
rog mai mult.”
”De ce te rogi?” În cameră se
lăsăs brusc un fior rece. Femeia îşi adună puterile.
”De ce mă rog? Ciudată întrebare! Sunt convinsă că
ştii învăţăturile: Cere şi ţi se va da;
stăruie de Dumnezeu şi nu-L lăsa până nu te binecuvântează,
bate-L la cap, dacă trebuie, ca să-ţi dea un răspuns;
nu te mulţumi cu mai puţin decât cu toate binecuvântările
pe care ţi le-a rezervat.”
”Asta e Calea Veche”.
Femeia se încruntă. Oare nu cunoştea Vocea Învăţăturile
din cartea Sfântă? Apoi un gând înfricoşător îi
trecu prin minte. Poate că fiinţa din spatele Vocii cunoştea
Învăţăturile, dar nu credea în ele. Vorbea oare cu un
demon? Cu un profet fals? Era oare un şarpe în camera ei?
”Cum se poate una ca asta?” replică ea cu indignare sporită.
„Am o viaţă grea. Rugăciunea e ceva foarte bun. Păi,
eu alerg la Dumnezeu pentru orice lucru. Doar nu vrei să spui că
rugăciunea ţine de Calea Veche?”
”Rugăciunea nu ţine de Calea veche, a ta însă ţine.”
Femeia începu să plângă. „De ce-ţi baţi joc de mine?
Sunt disperată. Credeam c-o să-mi araţi o cale nouă
de-a trăi. Tot ce-ai făcut până acum a fost să-mi
spulberi şi puţina speranţă pe care o mai aveam.”
”Tu îţi doreşti lucruri mici. Aspiraţiile mărunte
dau naştere la idoli, dumnezeu nevrednici cărora le sacrifici
viaţa ta. Rugăciunile tale sunt o închinare la idoli. Ai fost
legată de dorinţa ta pentru o Viaţă mai Bună
pe care o defineşti prin prisma experienţei tale cu privire
la plăcere şi durere. Am venit săţi arăt Calea
cea Nouă spre o Speranţă mai Bună.”
Lacrimile femeii s-au transformat în hohote de plâns. Hohotele s-au
preschimbat în tânguire. „Vreau doar să fac ceea ce e bine ca să
mă bucur de binecuvântările lui Dumnezeu. Ce-i atât de rău
în asta? De ce nu-mi spui ce trebuie să fac?” Dacă Vocea aceea
era de la Dumnezeu, era convinsă că tânguirile ei aveau să-I
stârnească mila, determinându-L să-i spună ce are de
făcut.
Vocea spuse: „Tu vrei să afli o metodă eficientă. Nu te preocupă să afli ce e sfânt.”
Plânsetul femeii încetă. „Sunt cumva acestea două lucruri
diferite?”
”Calea eficientă spre o Viată mai Bună pe care o cauţi
tu, te va face să urmezi principiile după care funcţionează
această lume, nicidecum căile sfinţeniei. Respectarea
acesor principii poate face uneori viaţa mai plăcută,
dar nu-ţi poate da niciodată satisfacţie sufletească.
Niciodată nu-ţi va aduce o Speranţă mai Bună.
Ba mai mult, hotărârea ta de a acţiona eficient e zadarnică
întrucât nu eşti stăpână pe nimic. Nu deţii nici
un fel de control. Principiul Succesiunii nu garantează nimic.”
”Vrei să spui că nimic
din ceea ce fac nu afectează evenimentele din viaţa mea? Că
n-am nici un fel de influenţă asupra a ceea ce mi se întâmplă
în viaţă?”
”Influenţa este o realitate.
Ea aduce cu sine bucuria responsabilităţii şi a impactului.
Să crezi însă că deţii controlul
asupra a ceea ce contează cel mai mult e o iluzie. Fii recunoscătoare
că nu deţii nici un fel de control!”
Femeia începu să se simtă altfel, ca o nepoată care tocmai
şi-a dat seama că are un bunic înţelept. Până în
acest punct dialogul ei cu Vocea fusese o dezbatere. Acum începea să
asculte pentru a învăţa.
Vocea continuă. !Iluzia deţinerii controlului dă naştere
unor cerinţe, cerinţele creează tensiune, iar tensiunea
te transformă în sclav; devii sclavul nevoii de a descifra principiile
după care funcţionează viaţa. Cei ce se cramponează
de iluzia că deţin controlul pierd bucuria sentimentului de
libertate”.
”Nu sunt sigură că înţeleg. Părinţii buni nu
cresc copii buni? Cei ce dau zeciuială cu credincioşie nu
se bucură de promisiunea siguranţei financiare? Rugăciunile
copiilor lui Dumnezeu nu sunt întotdeauna ascultate de Tatăl iubitor?”
”Depinde de voia Stăpânului. El e suveran în toate. Ai grijă
să nu revendici promisiuni pe care El nu le-a făcut. Cei ce
fac această greşeală cred că, făcând ce e bine,
Îl obligă pe Stăpân să-i binecuvânteze aşa cum înţeleg
ei ideea de Viaţă mai Bună.”
Vocea devenise acum blândă de tot. „copila mea, te afli în sclavia
Legii Liniarităţii sau a ceea ce doamna înţeleaptă
despre care mi-ai spus a numit Principiul Succesiunii. Aceasta te obligă
să faci ceea ce e bine pentru a câştiga binecuvântările
dorite. Legea aceasta însă nu mai reprezintă un principiu
călăuzitor pentru copiii lui Dumnezeu. Ea şi-a împlinit
menirea. Concluzia e clară. Nimeni nu poate câştiga prin fapte
bune Viaţa Desăvârşită de mai târziu şi nici
Viaţa mai Bună din prezent. Prin harul Stăpânului, legea
aceasta a fost înlocuită de Legea Libertăţii. Sub Legea
Libertăţii, eşti liber să trăieşti în
taina încrederii.”
”Tu însă nu ai acceptat autoritatea acestei noi legi, pentru că
ea îţi cere să renunţi la iluzia deţinerii controlului.
Ai cobot ştacheta în ce priveşte cerinţele sfinţeniei,
crezând că poţi face destule fapte bune care să te ducă
la o Viaţă mai Bună. Uneori aceasta dă rezultate,
alteori nu. Prin urmare, trăieşti în nesiguranţă
şi sub presiune, şi vrei să afli o cale de a trăi
care să facă viaţa să funcţioneze după
placul tău. Tragi sforile, în loc să manifeşti încredere.
Te târguieşti, în loc să te pleci în adoraţie. Analizezi
şi interpretezi pentru a dobândi controlul asupra situaţiei,
nicidecum nu trăieşti în dependenţă.
Cauţi Viaţa mai Bună pe care ţi-o oferă
binecuvântările lui Dumnezeu în loc să cauţi Speranţa
mai bună pe care ţi-o dă prezenţa lui Dumnezeu.”
Femeia avea sennzaţia că e înghiţită de ape. „Dar
vreau ca lucrurile să meargă
bine în viaţa mea. Sunt atât de nefericită. Trebuie să
aflu unde anume greşesc. Vrei, te rog, să-mi spui ce să
fac?”
”Caută numai binecuvântarea prezenţei Lui şi vei şti
ce să faci. Aceasta îţi va umple sufletul de bucurie.”
”Dar... numai binecuvântările lui Dumnezeu îmi aduc bucuria adevărată.
Trebuie să ştiu cum să le obţin!”
”Nu, nu e aşa. Ai nevoie doar de Dumnezeu”.
”Dar credeam că am nevoie de Dumnezeu pentru că doar El poate
să-mi schimbe viaţa în bine.”
”Când Domnul umbla pe acest pământ, se ferea de oamenii care voiau
să-I folosească puterea pentru a-Şi rândui o Viaţă
mai Bună. El nu se lasă folosit în slujba unor aspiraţii
mărunte. Există o Speranţă mai Bună decât
ceea ce consideri că este o Viaţă mai Bună. Calea
Nouă ne va duce într-acolo.”
Acestea fură ultimele cuvinte rostite de Voce. De îndată ce
se stinse ecoul lor, femeia pierdu starea de conştienţă
şi reintră în timp.
Ecranul ceasului arăta ora 6:30. se făcuse dimineaţă.
Femeia se frecă la ochi. Întrebarea cu care se culcase nu dispăruse
odată cu noua zi, dar nu mai părea la fel de presantă.
Încă tot nu aflase cum să-şi schimbe viaţa în bine,
dar aceasta nu mai părea să conteze atât de mult. Era conştientă
acum că-şi dorea ceva, ceva mai mult decât binecuvântarea
unei Vieţi mai Bune. Nimic
însă din ce-aş putea eu face, îşi zise, nu-mi
va aduce o astfel de viaţă.
Presiunea ce-o simţise atât de greu şi îndelung pe suflet
începea să slăbească. Se simţea parcă mai uşoară,
mai liniştită. Oare
asta să fie ce am căutat atât de mult?
Întoarse capul spre fereastră să vadă soarele dimineţii.
Atunci auzi un glas cunoscut şoptindu-i: „Eşti pe punctul
de a descoperi Noua Cale de a trăi.” Ciudat, se gândi. Era vocea
unei femei în vârstă, înţelepte.
Introducere: Două căi
Chiar în clipa de faţă păşeşti în viaţă
pe una din cele doua căi.
Fie
ai hotărât că ceea ce-ţi doreşti cel mai mult în
viaţă e la îndemâna ta şi faci tot ceea ce crezi că
e necesar pentru a obţine acel lucru,
fie
ţi-ai dat seama că ceea ce-ţi doreşti nu e la îndemâna
ta şi ţi-ai pus încrederea în Dumnezeu care iţi poate
oferi împlinirea căutată. Il doreşti pe El. Nimic altceva,
nici chiar binecuvântările Lui, nu te pot mulţumi.
Dacă umbli pe prima cale, viaţa ta e supusă mereu
presiunii. In forul tău interior, acolo unde nimeni nu are acces,
te simţi istovit. Nu întrezăreşti nici o cale de a scăpa
din acest angrenaj. Sau, poate, iţi merge bine în viată şi
eşti mulţumit. Simţi însă că ceva scârţăie,
că ceva lipseşte. Presiunea există, nu te poţi amăgi.
Dacă umbli pe a doua cale, există speranţa. Poate că
sufletul ţi-e istovit, universul tău interior e marcat de
lupte pe care nimeni nu le vede, dar nu ţi-ai pierdut speranţa.
Uneori eşti mai liniştit. Ceva în tine e în continuare viu;
dorinţa sufletului tău nu s-a stins. Simţi gustul libertăţii,
un gust care aduce bucurie.
Prima cale e Calea Veche. Aceasta presupune o învoială de genul
quid-pro-quo (lat., „care pe care“ - n.tr.) cu Dumnezeu sau, daca nu
cu El, atunci cu ordinea universului, cu regulile care guvernează
viaţa. Dacă faci ce trebuie, atunci obţii ceea ce doreşti,
fie de la un Dumnezeu moral care răsplăteşte buna purtare,
fie de la o lume guvernată de legi pe care le foloseşti în
mod eficient. Toate acestea îţi lasă ţie controlul asupra
felului în care decurge viaţa ta. Calea Veche promite o viaţă
mai bună plină de lucruri bune care te fac fericit.
Niciodată însă aceasta nu va aduce izbăvirea, deşi
s-ar putea să ai senzaţia respectivă multă vreme.
Calea Veche nu funcţionează, şi aceasta dintr-un singur
motiv: tu eşti cel care niciodată nu-şi respectă
partea sa din învoială, cel puţin nu în totalitate. Şi
nimeni nu e în stare s-o facă.
A doua cale e Calea Nouă. In cadrul acestei înţelegeri, Dumnezeu
e Cel care sădeşte întâi dorinţa în inima ta, o dorinţă
după prezenţa Lui mai mult decât după binecuvântările
Lui; apoi El te invită să pui în aplicare acea dorinţă,
să te abandonezi în faţa ei. Acest fapt îţi retrage controlul,
dar te face liber. Calea cea Nouă promite o speranţă
mai bună decât lucrurile bune ale vieţii. Ea promite apropierea
de Dumnezeu şi aduce izbăvirea, deşi o face în timp,
şi adesea prin suferinţă.
Cei mai mulţi oameni trăiesc toată viaţa pe Calea
Veche; majoritatea celor care frecventează biserica trăiesc
varianta religioasă a Căii Vechi. Iată cam cum sună
ea:
Dacă vrei să ai copii buni, creşte-i conform principiilor
creştine.
Dacă vrei să ai o căsnicie fericită, asimilează
un model biblic conjugal şi trăieşte cât mai aproape
de el.
Dacă vrei ca Dumnezeu să-ţi binecuvânteze lucrarea, urmează
principiile biblice ale conducerii.
Dacă doreşti să ai sănătate emoţională,
practică disciplinele spirituale şi încredinţează-I
lui Isus nevoile tale.
Dacă vrei să ai prieteni apropiaţi, învaţă
să te accepţi şi să fii vulnerabil, sincer şi
iertător.
Oamenii care trăiesc pe Calea Veche cred in Legea Liniarităţii,
o lege care afirmă că există un A care conduce la un
B pe care-l doreşti. Află care este lucrul reprezentat prin
acel A, fă-l, şi vei avea viaţa pe care ţi-o doreşti.
Presiunea apasă.
Oamenii care trăiesc pe Calea Nouă cred în Legea Libertăţii.
Ei vin aşa cum sunt. Nu se spală din cap până-n picioare
înainte de a se înfăţişa înaintea lui Dumnezeu. Ei vin
la El să-i spele. Nu se simt constrânşi să-şi schimbe
viaţa lăuntrică sau pe cea exterioară, dar doresc
schimbarea în ambele sfere. Sunt nerăbdători să facă
orice lucru care le creează posibilitatea de a se schimba, chiar
dacă asta înseamnă să se cufunde de şapte ori într-un
râu murdar sau să mărşăluiască în jurul zidurilor
inamice timp de şapte zile şi apoi să sune din trâmbiţe.
Ei trăiesc conduşi de dorinţa lor cea mai mare: aceea
de a-L cunoaşte pe Dumnezeu şi de a se bucura de El. Ei nu
trăiesc pentru o viaţă mai bună în această
lume. Iar când viaţa lor de pe pământ e grea, când totul se
năruie, atunci se dezvăluie adevărata lor identitate.
Ei sunt cetăţeni ai unei alte lumi care-şi doresc cu
ardoare ceva ce lumea de aici nu le poate oferi. Astfel, ei se lasă
cu înţelepciune în voia celei mai profunde dorinţe a lor şi
aşteaptă cu încredere ca Dumnezeu să li se descopere.
Aceasta e Legea Libertăţii.
Cei mai mulţi dintre noi trăim pe Calea cea Veche. Unii dintre
noi simţim un gol în suflet care nu se umple niciodată. Ne
străduim din răsputeri să ne ducem viaţa astfel
încât să fim mulţumiţi. Presiunea apasă.
Există însă o cale noua de a trăi, care urmată face
presiunea să dispară. Veniţi să pornim împreună
în căutarea ei. (pag.9-19)
Calea Veche e de fapt un refuz de a trăi în adevăratul sens
al cuvântului. Ea impune o activare a ceva ce se află mai prejos
de adevărata mea fiinţă. Calea Veche identifică
dorinţe reale ale inimii omeneşti, dorinţe legate de
găsirea unui sens în viaţă, de dragoste, de împlinire
şi libertate, dar nu merge mai departe de atât. Ea nu reuşeşte
să descopere dorinţa neostoită, cea mai mistuitoare şi
cea mai pură de a fi în prezenţa unei fiinţe perfecte,
de a contempla frumuseţea sfinţeniei absolute aşa cum
un începător într-ale picturii priveşte cu nesaţ o capodoperă
a lui Rembrandt. Calea cea Veche vede doar dorinţele care indică
spre interior, spre eu, şi presupune că principala menire
a creştinismului este să satisfacă aceste dorinţe
prin toate mijloacele posibile. (pag.71)
…
Calea cea Veche priveşte în exclusivitate persoana mea: sănătatea
mea afectivă, maturitatea mea spirituală, satisfacţia
mea sufletească, împrejurările fericite din viaţa mea,
succesul în lucrarea mea, reuşita în afaceri sau în viaţa
mea de familie. Ea mă învaţă să fiu un om descurcăreţ,
să ştiu cum să răzbat în viaţă. Spiritul
practic înlocuieşte înţelepciunea de care avem nevoie pentru
a-L onora pe Dumnezeu. Dacă îmi cresc copiii în acest mod, aşa ceva nu se va întâmpla niciodată. Şi dacă
totuşi se va întâmpla, vom căuta greşeala şi o vom
remedia. Apropierea de Dumnezeu va căpăta o nouă interpretare
şi va ajunge să tragă în balanţă cam cât o
goană nebună la serviciul de urgenţă pentru înlăturarea
durerii pricinuite de o piatră la rinichi. „mulţumesc, doctore”,
vom spune, şi cu asta ne vom întoarce pe călcâie fără
să ştim cine e medicul care ne-a ajutat. Dar, cel puţin,
ne vom simţi mai bine.
Am cincizeci şi şase de ani când scriu aceste rânduri şi
mai am o săptămână până împlinesc cincizeci şi
şapte. Sunt creştin de aproape cincizeci de ani. Două
lucruri mi-au devenit mai clare decât oricând. Primul: sunt atras să
trăiesc pe Calea Veche, cea a codului scris, a unui plan prin care
să obţin binecuvântările pe care mi le doresc în această
viaţă. Am trăit conform ei, nu în totalitate, dar aproape
constant în cea mai mare parte a vieţii mele de credinţă.
Al doilea lucru pe care l-am înţeles e acela că Noua cale
de a trăi este calea Duhului. Duhul e cea de-a treia Persoană
a Trinităţii. E îl cunoaşte pe Tatăl. El purcede
de la Tatăl. El îl cnoaşte pe Fiul., el este Însuşi Huhul
lui Hristos. Duhul este Dumnezeu. Prin urmare, El este sfânt, El este
dragoste. Ori de cîte ori vorbeşte, o face pentru a arăta
spre Calea Sfântă, spre calea care duce în prezenţa lui Dumnezeu.
Tot ce simte El când îmi cercetează inima şi vede în ea dorinţa
după binecuvântări întrecând-o cu
mult pe cea după Dumnezeu poartă amprenta bunătăţii.
Şi a speranţei. Pasiunea lui îl îmboldeşte să stârnească
în mine pasiune pentru Hristos,
să-mi aplece inima spre adevărata casă, să-mi conducă
paşii pe calea ce duce în prezenţa lui Dumnezeu, să mă
facă să văd scânteierea diamantului care este Hristos.(pag.72)
In spatele uşii pe care scrie ”Accesul interzis”
(cap. 9, p.101)
O revoluţie tăcută este în curs de desfăşurare,
iar cei car o înfăptuiesc nu seamănă câtuşi de puţin
cu marea masă a celor care umplu în mod obişnuit bisericile.
Hotărât lucru, aceştia nu sunt genul de oameni pe care să-i
dea religiozitatea afară din casă. Nu trăiesc pentru
o viaţă mai bună, indiferent că aceasta s-ar putea
obţine prin fapte mai bune, prin rugăciuni mai înfocate, sau
prin slujire voluntară în comitetele unor misiuni.
Ei nu încearcă cu tot dinadinsul să scape de suferinţe.
Îşi duc viaţa mai departe cu ele. Şi o fac chiar cu bucurie.
Nu sunt mânaţi de dorinţa de succes, indiferent de ce fel
ar fi acesta. Îşi doresc succesul, dar n-au făcut din el un
idol şi sunt suficient de lucizi pentru a şti când se întâmplă
aşa ceva.
Revoluţionarii de pe Noua Cale înţeleg ceva ce le scapă
conformiştilor de pe Calea Veche. Ei ştiu că sunt departe
de slava lui Dumnezeu nu doar din pricina lipsei de răbdare, a
clevetirii sau a imoralităţii. Cu un sentiment de zdrobire
care spulberă orice urmă de încredere în propriile capacităţi
de a produce conjuncturi fericite, ei înţeleg că a fi lipsit
de slava lui Dumnezeu înseamnă că „nici unul din noi nu ne-am
încrezut şi nu L-am preţuit pe Dumnezeu aşa cum s-ar
fi cuvenit. Ne-am căutat împlinirea în alte lucruri şi le-am
pus mai presus de Dumnezeu.”
Ei au văzut în Calea Veche exact ceea ce este: o filosofie şi
o abordare a vieţii care consideră că datoria lui Dumnezeu
este aceea de a face ca totul să decurgă bine şi că
are mai puţină importanţă dacă El Se descoperă
sau nu cuiva.
SĂ-L VEZI ŞI SĂ-L GUŞTI PE ISUS
Creştinii sunt de două categorii: aceia care au încredere
că Isus îi va duce în rai, dar şi că, până atunci,
le va da aici o viaţă plină de binecuvântări, şi
aceia care au încredere că Isus îi va duce în rai şi descoperă
totodată că lucrul ce şi-l doresc chiar şi pentru
clipa de faţă e „să-L vadă şi să-L guste
pe pe Isus Hristos”
[1]
. Ei sunt practic gata să piardă orice binecuvântare
şi să suporte orice umilinţe, dacă asta îi apropie
mai mult de Dumnezeu.
Această a doua categorie de creştini – căci ei sunt revoluţionarii
de pe Noua Cale – au rămas dezamăgiţi de Vechea Cale
şi de modul ei de a aborda viaţa. Necazurile venite pe neaşteptate,
şi nu din vreo vină evidentă a lor, le-au năruit
visele făurite în legătură cu viaţa lor de credinţă.
Suferinţele fără o logică anume, şi pe care
n-au ştiut sigur dacă le vor putea ocoli în viitor, i-au confruntat
cu două moduri posibile de a reacţiona:
1. Să-l abandoneze pe Dumnezeu.
La ce-ţi ajută Dumnezeu când totul în viaţă se năruie?
Era de datoria Lui să nu îngăduie aşa ceva, dar uite
că n-a făcut-o. Totul nu e decât o prăvălie cu rafturile
goale
[2]
care nu prezintă nici un interes pentru un om
lihnit de foame. Dacă nu ne aprovizionează cu ce avem nevoie
sau dacă n-avem bani destui să-I plătim cât cere pe marfă,
de ce să ne mai batem capul cu El? Pentru unul care tocmai a fost
concediat, care plânge noapte de noapte că-L apasă singurătatea
sau ale cărui vise s-au năruit, un Dumnezeu care îşi
declară bunăvoinţa nu face nici cât o ceapă degerată.
2. Să se abandoneze în braţele
lui Dumnezeu, smerindu-se până acolo încât să nu-I mai
spună ei ce-ar trebui să facă în viaţa lor, devotându-se
oricărui lucru pe care El vrea să-l facă în ei şi
crezând că este ceva bun
[3]
.
Creştinii care trăiesc pe Calea cea Nouă nu trec mai
departe pe lângă prăvălia goală ca să găsească
un centru comercial bine aprovizionat sau un fast-food. Ei intră
în magazinul pustiu, privesc o clipă la rafturile goale, apoi o
iau spre culoarul care duce spre o uşă pe care scrie ACCESUL
INTERZIS, sperând să găsească de partea cealaltă
mâncăruri mai bune decât orice ar putea găsi vreodată
pe rafturile din magazin. Apoi, plini de curaj, deschid uşa larg.
Daţi-mi voie să vă prezint câţiva asemenea revoluţionari
:
”În anul care s-a scurs, căsnicia mea de treizeci şi unu de
ani s-a destrămat din pricina infidelităţii soţului
meu. După câteva luni am fost diagnosticată un cancer la sân.
Doi din cei trei copii ai mei I-au întors spatele lui Dumnezeu. Nici
cu banii n-o duc prea grozav.
”Dar Dumnezeu” – acestea sunt cuvintele pe care le spun fără
excepţie toţi aceşti oameni: Dar
Dumnezeu n-a fost parcă niciodată mai real pentru mine.
Am descoperit un loc în care pot comunica absolut deschis cu El şi
pe care nu L-aş schimba cu nici o alinare pe care mi-ar putea-o
oferi lumea. Mi-e teamă când mă gândesc că şi alte
vise mi se pot nărui, dar acum ştiu că există o
cale mai bună decât cele imperfecte din lumea asta, un vis mai
înalt, o dragoste cu mult mai presus decât mi-aş putea dori sau
imagina, în persoana Domnului meu Isus Hristos”.
Un alt revoluţionar ne spune: „În ultimii şase ani mi s-au
năruit atâtea vise că nici nu le mai pot ţine socoteala.
Şi totuşi există ceva nou – ceva mai
bun – ce se înfiripă în inima mea”.
Ascultaţi o a treia persoană, dornică să se alăture
revoluţiei, dar neştiind cum să se înroleze:
”Am divorţat de două ori şi m-a zbătut cumplit ani
de zile. Caut comuniunea spirituală pe care o descrieţi în
cărţile dumneavoastră şi doresc acea intimitate
cu Isus de care vorbiţi. Am fost deprimată şi m-am luptat
cu suferinţa, cu dezamăgirea şi singurătatea. Dumnezeu
nu prea mi-a vorbit.
Cei din comunitatea mea mă sfătuiesc să urmez un tratament
medicamentos şi să urmez şedinţe de terapie şi/sau
să găsesc cumva în promisiunile lui Dumnezeu speranţa
şi pacea pe care nu le simt”. Am o bănuială: că
pacea şi speranţa pe care prietenii ei vor ca ea să le
simtă ţin de Calea Veche; ei vor ca ea să
se simtă bine mai mult decât vor ca ea să-L cunoască pe Dumnezeu. Cuvintele ei îmi confirmă
bănuiala:
”Ei vor să mă simt bine. Le-am încercat pe toate astea şi
am încercat să găsesc şi „fericirea” de moment sau cel
puţin acea alinare a durerii pe care o dă lumea. M-AM SĂTURAT
DE TOATE ASTEA! Vreau să trăiesc pe Calea cea Nouă despre
care vorbiţi, dar nu ştiu cum”.
CU EXCEPŢIA APARŢINĂTORILOR
Dedic restul acestei cărţi numărului crescând de oameni
a căror călătorie prin viaţă a fost un şir
lung de deziluzii. Poate te simţi asemenea lui Oswald Chambers
care spunea la un moment dat: „Dacă viaţa creştină
se reduce la ceea ce am trăi eu până-n clipa de faţă,
atunci totul e o iluzie.”
Viaţa ta nu merge cum ar trebui şi poate ţi-ai pierdut
speranţa că s-ar mai putea schimba ceva de-aici înainte. Ţi-e
teamă că ţi-ar putea slăbi credinţa, că
ţi-ai putea pierde încrederea în Dumnezeu. Acest fel de credinţă
şi de încredere a ta însă trebuie să slăbească
încă şi mai mult, ba chiar să dispară complet, pentru
că se întemeiază pe nişte promisiuni pe care Dumnezeu
nu le-a făcut niciodată; dumnezeul în care ţi-ai pierde
încrederea este un dumnezeu care nu există, un dumnezeu care n-ar
putea fi iubitor dacă ţi-ar da mai puţin decât pe sine
însuşi, aşteptându-se ca tu să fii totuşi încântat.
O astfel de credinţă
trebuie să moară. Dumnezeul în care îţi pui o astfel de încredere nu este Dumnezeul Bibliei.
Chiar şi-atunci când toate merg bine, când credinţa prost
direcţionată şi încrederea prost plasată par validate,
simţi că sufletul tău jinduieşte după ceva
mai mult. Căsnicia fericită, copiii buni, prietenii buni,
sănătatea de care te bucuri, biserica bună, serviciul
bun, lucrarea bună – nimic nu te împlineşte. Primeşti
toate binecuvântările ca pe nişte daruri pe care Dumnezeu,
în mila Lui, ţi le oferă, şi eşti plin de recunoştinţă.
Te bucuri de ele – şi e normal să fie aşa. (Anhedonia,
adică pierderea capacităţii de a te bucura de ceva plăcut,
e un simptom care indică o tulburare, nicidecum maturitate, şi
cu atât mai puţin maturitate spirituală.) Dar, chiar dacă
ai înota în plăcere, nu-ţi poţi reprima o întrebare:
„Asta să fie tot?” Deşertăciunea binecuvântărilor
te lasă decepţionat.
Oricum, fie prin deşertăciunea binecuvântărilor, fie
prin chinul teribil al încercărilor, ajungi la fel de decepţionat.
Chinul lăuntric continuă şi se acutizează. Lipseşte
ceva. Şi, orice-ar fi acel ceva, e greu de găsit. Fanteziile
pornografice sau călătoriile scumpe sau mesele copioase sau
munca încrâncenată sau cinismul învederat aduc mai multă alinare
decât rugăciunea. Sau nu aduc nici un fel de alinare şi atunci
eşti pur şi simplu nefericit.
Îţi doreşti un nou mod de viaţă, dar nu ştii
care este acela şi nu eşti sigur că ai şti să
trăieşti altfel decât o faci acum.
Vă invit să mă însoţiţi în această călătorie
printr-o viaţă presărată cu multe şi mari deziluzii,
o viaţă care ne oferă la tot pasul posibilităţi
de a găsi plăcerea facilă şi trecătoare, o
viaţă plină de experienţe imprevizibile, aducătoare
de dureri ce stăruie în timp. Haideţi s-o pornim la pas prin
marele magazin al existenţei de pe această planetă şi-o
să constataţi că n-au mai rămas pe rafturi decât
câteva gogoşi vechi.
Să ţinem însă capul sus şi privirea înainte. Văd
uşa pe care scrie ACCESUL INTERZIS. Sub interdicţie disting
menţiunea cu litere mici: Cu
excepţia aparţinătorilor.
Să ne amintim că sângele lui Isus a deschis o cale nouă,
o cale vie – nu spre o metodă de a face viaţa să meargă
bine, ci spre Dumnezeu Însuşi
[4]
. Să nu uităm că Isus Hristos a murit
pentru păcate, nu ca să ne facă existenţa mai plăcută.
A murit ca să ne aducă la Dumnezeu
[5]
, iar dacă noi ne apropiem de El, şi El
se va apropia de noi
[6]
.
Există un nou mod de a trăi. Cei care trăiesc în acest
fel nu se mulţumesc cu nimic altceva decât cu cea mai îmbelşugată
hrană. Revoluţionarii de pe Noua Cale sunt convinşi că
există o apă vie care poate stâmpăra setea adevărată.
Prin urmare, trec fără părere de rău pe lângă
ocazia de a savura un sirop dulce care nu face decât să le stârnească
şi mai mult setea. Calea cea Nouă vede dintr-o ochire că
felia cea mai apetisantă de friptură din vitrina rotiseriei
e bună de dat la câini comparativ cu o singură fărâmă
din bunătăţile care ne aşteaptă dincolo de
uşa pe care scrie ACCESUL INTERZIS.
(Larry Crabb
– Presiunea a dispărut,
Editura KERIGMA, Oradea, 2006
pag.101-105)